Sunday, April 19, 2009

Hobby Airport poging 2

Vandaag was mooi weer voorspeld, eigenlijk had ik nog geen plannen, het Hobby Airport museum zou zondag ook open zijn, dus reisde ik vandaag opnieuw af naar Hobby Airport. Je zult denken: "Wat een rare naam voor een vliegveld." Het vliegveld is sinds de jaren zestig vernoemd naar een voormalige Texaanse gouverneur William P. Hobby.

Helaas bleek bij aankomst ook vandaag het vliegveld gesloten te zijn. Dat was opnieuw een tegenvaller. Volgens de website zou het museum toch echt geopend moeten zijn. Op een architectuur website had ik gezien dat er ook een hangar uit 1940 zou zijn. De van de beide gebouwen heb ik een paar foto's gemaakt en ben ik weer naar huis gegaan.

Dus hier ging het mij allemaal om.
090419-IMG_2363-artdeco1

Enkele jaren na de voltooing van het gebouw, is er nog een verkeerstoren opgezet. Zoals je kunt zien komen de bouwstijlen niet helemaal overeen.
090419-IMG_2358-artdeco2

De hangar uit 1940 is nog gewoon in gebruik.
090419-IMG_2340-hangar

Als familie en vrienden aangeven dat de kwaliteit van de auto's uit de VS toch wel tekort schiet, is mijn Pavlov reactie dat dat allemaal onzin is, "Waar is het bewijs?" Maar toen ik vandaag weer terug naar huis reed, kon ik niet ontkennen dat er met deze auto iets mis was. De foto is genomen terwijl ik in de file stond, dus niet helemaal optimaal.
090419-IMG_2366-PontiacSunbird
Het leek erop dat het raam uit de geleider was gelopen misschien omdat er iets was afgebroken in het bewegingsmechanisme. Na thuis komst heb ik de foto nader bestudeerd, en het bleek om een Pontiac Sunbird te gaan. Ik kwam er achter dat dat dit model als sinds 1994 niet meer gemaakt wordt. Deze auto is dus al tenminste 15 jaar oud. Met uitzondering van het raam, zie deze auto er nog best wel goed uit voor een leeftijd van tenminste 15 jaar.

Deze week werk ook bekend dat General Motors waarschijnlijk de activiteiten van de merken Pontiac en GMC beëindigd. GM zit namelijk een beetje krap bij kas en eigenlijk verkopen Chevrolet, Pontiac en GMC ongeveer dezelfde auto's. Enkele jaren geleden verkocht Pontiac met name muscle cars, zoals de GTO en Firebird. Maar met de stijgende olieprijzen is het tijdperk van de muscle cars ook voorbij.

Met het afstoten van producten, moest ik even aan Unilever denken. In het begin van de 21e eeuw besloot men in Rotterdam dat het veel efficiënter zou zijn als men van 1400 producten terug zou gaan naar 700. Dat zou aanzienlijk schelen in advertenties en voorraden verpakkingsmaterialen. Klein probleem was dat de klanten van de beëindigde producten, niet overstapten naar een ander Unilever product, maar naar de concurrent. In allerijl werd het ambitieuze afslankingsprogramma bijgesteld, want alleen de omzet en winst slankten af. Ik hoop dat het General Motors beter zal vergaan.

No comments: