Saturday, April 18, 2009

Hobby Airport

Vrijdag ontving ik een email van de Greater Houston Preservation Alliance, dat er vandaag een open dag was bij Hobby Airport. Het luchthavengebouw dat gebouwd is in 1940 in de bekende Art Deco stijl, is pas gerestaureerd en zou vandaag te bezichtigen zijn. Als liefhebber van de bouwstijlen Art Deco en Amsterdamse School, leek mij dat een interessante dagtocht.

De weerberichten waren echter niet goed, er werd veel regen voorspeld. Vanochtend bekeek ik dus direct het buienradar. De ochtend leverde weinig goeds op, maar als ik de resultaten van de buienradar een beetje extrapoleerde dan zou in de middag de regen eindigen bij Hobby Airport.

Waar ik woon begon het aan het begin van de middag minder hard te regenen, dus ik had empirische steun voor mijn werkhypothese. Ik pakte mijn fotocamera in, flesje water, granola bar en ging met de auto op weg. Onderweg bleek het wel harder te gaan regenen. Maar dat paste nog allemaal binnen mijn werkhypothese, want in het noorden van Houston zou het blijven regenen en in het zuiden, waar Hobby Airport ligt, zou het droog worden.

Onderweg regende het hard, maar de ruitenwissers boden uitkomst en alle weggebruikers matigden hun snelheid. Opvallend was dat een flink aantal auto's geen verlichting voerde. Op snelweg I45 moesten alle auto's op een gegeven locatie naar de linker rijstrook, omdat er aan de rechterzijde van de snelweg te veel water stond. Dit werd veroorzaakt doordat recentelijk de toplaag gefreesd was waardoor het water niet meer weg kon stromen. Dit probleem kon eenvoudig verklaard worden dus onbezorgd vervolgde ik mijn weg.

Eenmaal op Highway 35 (een soort provinciale weg) waren er veel meer plekken waar water op de weg stond. Ik begon inmiddels te twijfelen aan mijn werkhypothese. Het begon met een een paar centimeter water, maar een kilometer verder op Highway 35, kwam ik bij een locatie waar mijn auto een boeggolf creëerde die vergelijkbaar was met de boeggolf een motorsloep. Daarvoor was mijn auto niet bestemd, bovendien vond de elektrische ontsteking van mijn inmiddels vijf jaar oude auto al dat water vast ook niet zo fijn. Ik besloot dus om om te keren, want zo belangrijk is dat Art Deco gebouw ook weer niet. En bovendien als het zo door zou regenen dan was de weg terug ook lastig. Maar nu had ik het volgende probleem, het water stond zo hoog dat de middenberm (zoals wel zichtbaar op de onderstaande foto) inmiddels ook niet meer zichtbaar was. Ik keek tegen een waterplas aan die begon bij het parkeerterrein van de winkel links van de weg en eindigde bij het parkeerterrein van de winkel rechts van de weg. Bij de meeste highways is er een wisselstrook in het midden, maar soms ook niet, wegzakken in de inmiddels zachte middenberm leek mij ook geen goed idee. Mijn werkhypothese was dat de waterhoogte niet verder zou stijgen tot het volgende verkeerslicht, maar erg veel onderbouwing hiervoor had ik niet. Kortom ik ben 'doorgevaren' naar het eerst volgende verkeerlicht en ben daar omgekeerd. Tenminste nog één werkhypothese die vandaag juist bleek te zijn.

Toen ik mij eenmaal weer in veiligheid had gebracht, heb ik nog een paar foto's genomen. Op de foto kun je zien hoeveel water er op de weg stond. Let op de auto achter de elektriciteitsmast (links), aan de afstand tussen de koplampen en het water kun je zien dat er verderop aanzienlijk meer water op de weg stond. De auto's die op de andere weghelft staan, durven niet verder te rijden. Goed dat ik niet in mijn Peugeot 205 daar gereden heb, want dan was het water waarschijnlijk mijn auto ingestroomd. Dus nu weet ik waarom er gewaarschuwd wordt voor zware regenval in de VS, je kunt er maar beter naar luisteren.

Het luchthavengebouw van Hobby Airport blijft op mijn verlanglijstje staan, maar nu zit ik aan een kopje thee met dikke speculaas (a.k.a. Bakkers Brokken) van de Aviateur, terwijl het buiten een beetje begint op te klaren.

090418-IMG_2328-wateronroad1

update:
Een uur nadat het evenement was afgelopen begint de zon weer te schijnen. Het moet een behoorlijke teleurstelling voor de organisatie zijn, dat precies tijdens het evenement de regen met bakken uit de lucht komt. Vorig jaar ging de open dag ook al niet door, toen wegens hurricana Ike.

No comments: