Voor diegenen die denken dat met mij meerijden in mijn auto gevaarlijk is, wacht met oordelen totdat je een keer een taxi hebt genomen in Hong Kong. De taxi's op Kowloon en Hong Kong Island hebben een rode kleur en zijn van het model Toyota Crown Comfort. De aanduiding 'comfort' klopt want de auto heeft veel meer beenruimte (voor de passagiers op de achterbank) dan welke andere auto. De carrosoriedelen van de taxi hebben veelal verschillende tinten rood en de voegen tussen de carrosoriedelen vertonen enige variatie. Mijn vermoeden is dat er regelmatig een aanrijding plaats vindt met een taxi.
In totaal zijn er meer dan 15.000 rode taxi's. In de New Territories zijn er bijna 3.000 groene taxi's en tenslotte op het eiland Lantau zijn er 50 blauwe taxi's. Op mijn terugreis sprak ik met een echtpaar dat inmiddels naar Houston is geemigreerd. Zij vertelde mij dat de chauffeurs de taxi's (inclusief de vereiste taxivergunning) leasen. Voor de taxichauffeur is het bezitten van een taxi namelijk onbetaalbaar.
Het gevaarlijke aan het rijden in een taxi op Hong Kong is dat concept stopafstand blijkbaar niet in het opleidingsprogramma van de taxi chauffeur zit. Vanochtend in de taxi, onderweg naar een klant reed er een taxi voor ons. Deze taxi gaf mbv van de richtingaanwijzer aan dat hij zou stoppen. Onze taxi bleef echter ongeveer 1m afstand houden. Totdat de taxi voor ons opeens stilstond. Onze taxi chauffeur gooide op het laatste moment het stuur om, wij schoten met slechts centimeters afstand langs de taxi voor ons en schijnbaar onverstoord vervolgde de taxi chauffeur zijn weg.
Alle chauffeurs die ik tot nu toe hebt meegemaakt hebben een encyclopedische stratenkennis gecombineerd met de beenruimte in overvloed, de avontuurlijke rijstijl en een aantrekkelijke prijs, maakt het rijden in een taxi aangenaam. .
Tuesday, December 02, 2008
Hong Kong taxi
Subscribe to:
Post Comments (Atom)

No comments:
Post a Comment