Vanochtend vroeg ben ik begonnen aan mijn verkenningstocht van Hong Kong. Vandaag bekijk ik het oude centrum van Hong Kong. Dit is de originele UK kolonie. Toen de stad eind 19e eeuw uit zijn voegen groeide zijn de resterende gebieden door de UK erbij geleasd. Alleen heeft er toen iemand in de UK zitten slapen want het einde van de lease termijn in 1997 gold voor heel Hong Kong en niet alleen voor de extra gebieden (New Territories).
Eerst heb ik soort credit kaart gekocht voor het openbaar vervoer in Hong Kong. Per rit swipe ik de kaart en klaar. Het schempje naast de toegangspoort laat zien wat er is afgeschreven (1HK$=€0.10) en wat het resterende saldo is. Voor de metro geldt dat er per gereisde kilometer wordt betaald. Dit is aanzienlijk makkelijker dan gepast betalen in bus en (dubbeldeks)tram, bovendien is de chipkaart goedkoper dan de losse kaartjes. Met deze kaart kan ook bij diverse ketens als McDonalds en Starbucks worden betaald. Waarom doet men in Nederland toch zo moeilijk met de ov betaalpas als het hier gewoon 'of the shelf' beschikbaar is?
De sociale verschillen zijn groot, in een beeld zie ik de nieuwste Porsche en iemand die als zijn handelswaar op een krakkemikkig karretje voortduwt (jammer ik had net niet mijn camera gereed.) Eigenlijk geldt voor de hele stad dat in een beeld oude en nieuwe activiteiten of gebouwen gecombineerd worden.
Ook de verschillen in het bedrijfsleven zijn groot de kleine entrepeneurs werken van zonsopgang tot zonsondergang (en soms langer). Bij het grote overheids ondernemingen heeft men minder haast. Bij de ferry die ik vanochtend gebruikte was er een persoon voor het vastmaken van de trossen (een minuut werk) en vervolgens maakte nummer twee de loopplank vast aan de ferry. En vervolgens staken ze allebei een sigaret op want de volgende ferry zou pas over een kwartier aankomen.
Alles bijelkaar een zeer fascinerende stad.
Sunday, November 30, 2008
Hong Kong
Subscribe to:
Post Comments (Atom)

No comments:
Post a Comment