Wednesday, September 10, 2008

Ike

In de afgelopen weken heeft het zuiden van de Verenigde Staten een flink aantal 'hurricanes' mogen ervaren. Iedere keer bleef het redelijk rustig in Houston, ik ging bijna denken dat het iedere keer zo zou gaan. Als risk consultant weet ik natuurlijk wel beter. En ja, deze keer komt Ike recht op Houston af, er is dus geen ontkomen aan. Het leek er aanvankelijk op dat Ike ten zuiden van Houston aan land zou komen, maar de afgelopen dagen zijn de voorspellingen gewijzigd en de storm komt nu in de Galveston of Brazoria County aan land. Voor de mensen die niet weten waar Houston ligt, Houston ligt bij de meest oostelijke baai. Midden in de storm dus.

Hurricane Ike zal in de nacht van vrijdag op zaterdag aan land komen. De exacte sterkte van Ike is nu nog onbekend. Dat de hurricane in de nacht aan land komt, geeft een extra dimensie aan de hurricane. Het is namelijk waarschijnlijk dat de stroom uitvalt juist als het buiten ook donker is. Je begrijpt ik heb mijn zaklantaarn naast mijn bed liggen.

De staat Texas is opgedeeld in Counties. De stad Houston beslaat ongeveer geheel Harris County. Ten zuiden van Harris County ligt Brazoria County. Deze county heeft ongeveer 290.000 inwoners en heeft een omvang van ongeveer 1400 square mile (=3600 km²). Let op, als het wateroppervlak niet wordt meegeteld dan zijn alleen de provincies Noord-Brabant en Gelderland groter dan Brazoria County. Wegens de dreigende overstroming wanneer Ike aan land komt, dienen alle inwoners van Brazoria County voor donderdag 8:00 am verplicht te evacueren. In de VS heeft men het proces van evacueren goed voorbereid. Inwoners die minder goed ter been zijn, kunnen naar 311 bellen en worden dan opgehaald voor evacuatie.

Ik woon iets verder van de kust af, waardoor er geen noodzaak is om te evacueren. Maar het is wel verstandig om de nodige voorbereidingen te nemen. Het probleem is dat tijdens de storm de stroom kan uitvallen omdat hoogspanningsmasten of lokale bovengrondse leidingen bezwijken. Kortom dat betekent geen licht, radio, wasmachine, koelkast, kookstel, magnetron en ook geen stromend water. Dus ik heb gekocht een zaklantaarn, een radio op batterijen, buiten de koelkast houdbare voedingsmiddelen, en circa 5 gallon water. Tevens vul ik de badkuip met water. Als laatste heb ik mijn auto vol getankt voor het geval er toch een last minute evacuatie is. Dan sta ik tenminste niet zonder benzine op de vluchtstrook.

Maar ik was niet de enige met deze ideeen. Toen ik vanavond inkopen deed bij Kroger, waren alle schappen voor het water bijna leeg. Gelukkig had ik na Gustav al voldoende water gekocht en hoorde ik niet bij de groep die voorafgaand aan een nieuwe storm nog water moet kopen. Echter je ziet aan het eind van het gangpad al medewerkers de schappen alweer vullen. Inmiddels was er een extra vrachtwagen met water gekomen waarmee de schappen weer gevuld konden worden.

Onlangs stond er een artikel in de Wall Street Journal dat supermarkten als Kroger (een soort grote C1000) en doe-het-zelf ketens als Home-Depot (een soort Gamma maar dan groter) een vaste meteoroloog indienst hebben die alle stormen en hurricanes volgt. Het doel hiervan is om de logistiek goed af te stemmen op de vraag. Als er een storm aan komt, kunnen namelijk de leveranties van bederfelijke voedingsmiddelen gestopt worden, want de klanten kopen het toch niet meer. Maar de klanten kopen juist weer wel opeens grote hoeveelheden water, batterijen, ingeblikte groeten (om op te waren op het camping kookstel) etc. Het gevaar voor een supermarkt is dat als klanten eenmaal gewinkeld hebben bij de concurrent, ze nooit meer terugkomen. Dus heeft Home-Depot diverse generatoren beschikbaar om naar de getroffen gebieden te brengen om de winkels te voorzien van stroom en het verkopen van producten mogelijk te maken. Dan moet je wel denken aan hele grote generatoren, waarvoor een ontheffing nodig is voor het gewicht om over de weg te mogen rijden. Na Katrina heeft de overheid veel kritiek gekregen, omdat Home-Depot alweer snel geopend was terwijl de overheid nog worstelde met allerlei logistieke problemen.

Ook bij het benzinestation was ik niet de enige die nog even de tank wilde vullen. Ik moest circa een half uur wachten. Opvallend was dat het wederom allemaal zeer gedisciplineerd verliep. In Nederland zouden bepaalde mensen voordringen, maar dat was hier in het geheel niet het geval. Misschien doordat er mensen zijn die een concealed wapen dragen. (update: donderdagavond waren er enkele benzinestations gesloten omdat de benzine op was. Het waren voornamelijk benzinestations van Shell. Bij de concurrent was er nog genoeg benzine. Slechte logistiek bij Shell.)

Op de televisie wordt gemeld dat 'price gouging' gemeld kan worden. Price gouging is het verkopen van een product boven de markt prijs als er geen alternatieve aanbieder is. De boete voor price gouging is $20.000 en als je je schuldig maakt aan price gouging bij senioren dan wordt de boete $40.000. Een geweldige podcast over price gouging kun je vinden op de website van The Library of Economics and Liberty - Price Gouging

No comments: